Mitt liv som blogg

Funderingar, mat, foton och resor

Sockerkaka med Matcha-te

5 kommentarer

Testade min nya älskling igår genom att baka lite. Gjorde en sockerkaka smaksatt med  japanskt Matcha-te. Skillnaden mellan vanligt te och Matcha är lite kortfattat att tebladen är malda till ett fint pulver som man löser upp i vatten. Detta teet har en ganska skarp smak och kan för vissa tyckas lite bitter. Det må vara sant men jag älskar det ^^
I den här kakan blir det däremot ganska mild smak.

Matcha_kaka

Sockerkaka med Matcha-te

Receptet:
150g smält smör el 1 1/2 dl flytande margarin
3 ägg
2 1/2 socker
3 1/2 vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk Matcha-te (pulver)*

Sätt ugnen är 175C. Smält ev smöret och låt det svalna. Smörj och bröa en form (ca 1,5L). Vispa ägg och socker poröst. Blanda vetemjöl, bakpulver och Matcha-te i en egen bunke. . Häll mjölblandningen, lite i taget genom en sil, i äggsmeten för att undvika klumpar. Blanda sist i matfettet. Häll smeten i formen och grädda på nedre delen av ugnen i ca 40-50 min.

*Matcha-te finns att köpa i te-butiker här i Sverige, men eftersom det inte är det är jättevanligt att folk frågar efter det så får man vara beredd på att det är en beställningsvara och att det kostar lite mer än ett genomsnittet..

Författare: Susanne A

Love to travel and see new places.

5 thoughts on “Sockerkaka med Matcha-te

  1. Låter spännande (för mig som inte är helt insatt i tekulturen) Låter oxå väldigt mycke du 🙂 kram

  2. Spännand! Jag har velat testa matcha-te, men var för snål för att köpa det eftersom jag inte alls visste vad jag skulle tycka om det. Men du gillar det alltså 🙂 ska nog ge det en chans!

Kommentera

