Mitt liv som blogg

Funderingar, mat, foton och resor

Bröd med pumpakärnor och morot

Lämna en kommentar

Recept för 2 stora limpor.

ca 2dl havregryn
1 dl mjölk eller vatten

1pkt jäst
5 dl vatten, 37C
1 msk socker
1tsk salt
1/2 dl olja
1 1/2 l vetemjöl
1 morot
1 dl pumpakärnor

Linfrön och pumpakärnor till dekor

Blanda havre och mjölk, låt havren svälla i ca 30 min.

Riv moroten. Blanda ut jästen i vattnet. Tillsätt socker, salt och olja. Häll sedan i morötter och pumpakärnor samt mjölet. Knåda till en slät och jämn deg. Låt jäsa i minst 30 min. Forma sedan till limpor. Låt jäsa i ytterligare minst 30 min. Pensla med lätt vispat ägg och strö på linfrön och pumpakärnor. Grädda sedan mitt i ugnen på 225C i ca 25min.

 

20130408-161104.jpg

Författare: Susanne A

Love to travel and see new places.

Kommentera

