Mitt liv som blogg

Funderingar, mat, foton och resor

Spenat- och Morotsbullar

Lämna en kommentar

Ville ha något annat än en vanlig fralla till fisksoppan så jag experimenterade lite med vad jag hade hemma. Hade exempelvis inte så mycket mjölk och egentligen inte så mycket spenat så om receptet ser lite knepigt ut så förstår ni varför.

Spenat_Morot

Spenat- och Morotsbullar

25g jäst
6 dl mjölk/vatten, fingervarmt.
1 tsk salt
1 msk socker
1/2 dl olja
ca 15 dl mjöl

Babyspenat, ganska mycket. Drar ihop sig väldigt vid stekning.
(chili)
2 salladslökar

2 fint rivna morötter
Riven god ost

Solroskärnor
Ägg att pensla med

Blanda ut  jästen i vätskan. Tillsätt salt, socker och olja och till sist mjölet. Blanda till en slät deg. Låt vila i min 30 minuter. Hacka spenaten och löken och stek i smör. Salta och peppra efter behag, jag hade några chili flakes i för extra ”umpf”. Låt svalna. Riv morötterna och osten. Kavla ut degen till en stor rektangel och lägg på spenatblandningen, morötter och ost. Rulla ihop och skär i bitar så att det blir till fina bullar. Låt jäsa i min 30 minuter. Sätt ugnen på 225C. Pensla med lätt vispat ägg och strö på solroskärnor. Grädda i  mitten av ugnen i ca 15 minuter eller tills de har fått en fin färg.

Författare: Susanne A

Love to travel and see new places.

Kommentera

