Mitt liv som blogg

Funderingar, mat, foton och resor

Vilodag

Lämna en kommentar

Efter ett par intensiva dagar med mycket vandrande bestamde jag mig for att lata mina stackars fotter vila en dag. Gjorde ett besok pa Edo-Tokyo Museum, lika mycket for att komma undan regnet och for att de har AC som att det lat som ett intressant stalle i beskrivningen av det.

Utstallningarna var mycket bra. Visade hur  livet i Tokyo, da staden fortfarnde hette Edo, tedde sig for de som bodde och verkade dar. Deras miniatyrer over livet i Edo var helt galet snygga. En san detaljrikedom att jag skulle kunna sta och titta hur lange som helst och alltid hitta nagot nytt. Ska forsoka ladda upp nagra bilder senare. Det fanns aven utstallningar med dockor i mer naturlig storlek som visade scener ur dagliga livet. Utstallningen borjar som sagt vid Edo-perioden och slutar lite grand efter Tokyo hade Olympiaden 1964.

Det allra mesta fanns oversatt till engelska.  Det fanns manga, langa beskrivningar om olika handelser, forklaringar kring den tidens samhallstrukturer etc. Det som dock kunde vara lite frustrerande var beskrivningar av olika foremal i montrarna. Exempelvis pa japanska fanns en beskrivning som var ca halv A4 lang och den engelska overasttningen var ”Stenyxa”. Ah… Men trotts detta sa kan jag rekommendera museet for den som har vagarna forbi Tokyo. Skulle kunna tanka mig att det ar ett bra museum att ga till om man reser med barn.

Författare: Susanne A

Love to travel and see new places.

Kommentera

