Mitt liv som blogg

Funderingar, mat, foton och resor

Shop-stopp

2 kommentarer

Challenge for a shoppoholic

Challenge for a shoppoholic

Har en garderob som minst sagt svämmar över. Många kanske har en outfit för varje tillfälle. Jag har säkert fyra.. Så här ligger utmaningen; Kan jag gå ett år utan att köpa nya kläder och skor? Det borde gå. Har verkligen hur mycket som helst. Kommer dock göra ett undantag om mina jeans går sönder. Känner att det är ett plagg man behöver ha i alla fall ett par av. Min förhoppning är att jag ska tänka till lite och verkligen använda det jag har istället för att bara köpa nytt hela tiden. Det är inte bra för vare sig min personliga ekonomi eller miljön.

Under tiden kommer jag även lägga undan 1000kr i månaden. Inte för att jag nu lägger så mycket pengar på kläder varje månad (tror jag inte.. ) men bara för att i regel när man plockar bort en kostnad så äts den vinsten upp av något annat. på detta sättet får jag en direkt och mycket synlig vinst av min uppoffring/utmaning. Nu har jag dessutom börjat drömma ihop en ny resa till Japan så det känns som den summan skulle komma väl till pass nästa vinter.

English:

When it comes to clothes I have more than my poor wardrobe can handle. As some might have a outfit for every occasion I more likely have four.. So I have asked myself; Can I go a year without buying new clothes or shoes? It really shouldn’t be that big of a problem, I really do have that much stuff! My reason for doing this is simply to challenge myself to rethink how I use my clothes, find new combinations and not just buy new things all the time. It’s no good for either my finances or the environment. 

During this time I will be putting away 1000SEK a month. I don’t spend that much on clothes every month (I don’t think..) but in my experience that when one cuts out one cost the winnings of that usually just disappears. This way the gains of my sacrifice/challenge is very visible. Dreams of my next trip to Japan has also started to take form so a sum of money would be more than welcome by next winter. 

Författare: Susanne A

Love to travel and see new places.

2 thoughts on “Shop-stopp

  1. Pingback: Sätts på prov | Mitt liv som blogg

  2. Pingback: Projekt 14/15 | Mitt liv som blogg

Kommentera

